Medical taping

Medical Taping Conept (MTC) is een tapemethode gebruikt van Cure Tape / Fysio Tape. Cure Tape is een hypoallergene hechtende tape gemaakt van katoen van zeer hoge kwaliteit. De ventilerende werking van Cure Tape zorgt ervoor dat de huid kan ademen en voorkomt daardoor opeenhoping van vocht. Hierdoor  wordt huiduitslag vermeden.

Cure Tape is elastisch en kan daarom overal op het lichaam worden aangebracht zonder dat het de lichaamsbeweging hindert. Ook bestaat er geen beperking voor de grote van het deel van het lichaam waarop u de tape aanbrengt. Cure Tape is voorzien van een milde, warmtegevoelige acryl hechtlaag zodat irritatie van de huid voorkomen wordt. De hechtlaag oefent geen onnodige druk uit op de huid.

De basis van het Medical Taping Concept werd in de jaren zeventig gelegd in Japan en Korea. Hier werden destijds tapemethodes ontwikkeld van uit de gedachte dat beweging en spieractiviteit essentieel is om gezondheid te behouden of te herstellen.

De achtergrond gedacht is, dat spieren niet alleen nodig zijn voor beweging maar daarnaast ook bepalend zijn voor bijvoorbeeld de bloed- en lymfecirculatie en de lichaamstemperatuur. Als spieren niet goed functioneren, kan dat dus een scala van klachten en aandoeningen geven.

Cure Tape bevat geen geneesmiddelen en kan worden gebruikt op die plaatsen van het lichaam waar het nodig is, om de klachten ten gevolge van interne aandoeningen en aandoeningen aan het skelet- spierstelsel te verminderen, waarbij een natuurlijk genezingsproces op gang wordt gebracht. Wanneer de tape op de huid is aangebracht en de betrokken spieren worden samengetrokken, verbetert de bloedsomloop en begint het natuurlijke genezingsproces dat de spieren die niet in evenwicht zijn met hun omgeving in balans brengt, de kwaal geneest en het lichaam en de geest en gevoel van welzijn brengt. Eén van de grondgedachten is dat door het effect op de huid er reacties van de spieren en de organen worden opgeroepen.

Nadat de tape is aangebracht, ontstaan er plooiingen in de met tape bedekte huid. Op het moment dat de huid door deze techniek wordt opgetild, stroomt het bloed en het weefselvocht onder de huid beter door.

De belangrijkste functie van Cure Tape zijn:

• Ondersteuning bieden aan spieren en spierfunctie verbeteren door tonusregulatie veel sneller kan verlopen
  • verstopping in de doorstroming van lichaamsvloeistoffen  opheffen, oftewel het opheffen van belemmeringen in bloedcirculatie en lymfe-afvoer
  • Pijndemping door het activeren van pijnstillende systemen vanuit de organen
  • corrigeren van gewrichtsproblemen, door het stimuleren van proprioceptie en het vergroten van de stabiliteit
  • verbeteren van de huidstruktuur en neuro-reflectoire beinvloeding
De antiallergische, ventilerende en huidvriendelijke eigenschappen van Cure Tape zorgen ervoor dat de tape langere tijd achter elkaar gedragen kan worden. Er is zo een 24-uur per dag behandeling mogelijk waardor het herstel na weefseltrauma veel sneller kan verlopen.
Andere termen die gebruikt worden voor medical taping zijn, kinesiotaping, madical tape, fysiotaping, meditaping of curetape.